Spojte sa s nami:

Biznis príbehy členov-Ján Benkovič: Ako som sa dostal k podnikaniu

Marketing

Biznis príbehy členov-Ján Benkovič: Ako som sa dostal k podnikaniu

Firmu 3oSoft sme založili približne pred jeden a pol rokom. Určite sa nepokladám za skúseného, či nebodaj úspešného podnikateľa, zatiaľ sme však tu a stále nažive. V krátkosti napíšem, ako som sa do tejto situácie dostal.

K podnikaniu som mal celý život blízko

Môj otec podniká už viac ako 25 rokov a spoločnosť, ktorú založil funguje doteraz. Aj keď si vždy počas mojej kariéry zamestnanca želal, aby som skúsil podnikať, nikdy ma do ničoho nenútil.

K podnikaniu som sa dostal cez viaceré zhody náhod v mojom živote. Počas vcelku úspešnej kariéry v IT firme Visicom (neskôr AFS Technologies) som sa postupne posúval z pozície programátora, cez tím lídra, až po manažérske a riadiace funkcie. To mi umožnilo sa finančne plne osamostatniť a vytvoriť si rezervu na rozhodovanie sa, čo so životom ďalej.

Keď sa firma Visicom predala veľkej americkej spoločnosti AFSi, uvedomil som si, že je ten správny čas skúsiť niečo iné. Po takmer 7 rokoch v jednej spoločnosti a vybudovaní finančného vankúša bola voľba celkom jasná.

Keď začnete podnikať

Na začiatku sa vždy obklopte ľuďmi, ktorým veríte a majú podobné zmýšľanie ako vy. Mal som šťastie, že som takýchto ľudí nemusel hľadať, nachádzali sa priamo vo firme, odkiaľ som odchádzal. To boli tie životné náhody, ktoré ma osmelili skúsiť podnikanie.

Založili sme softvérovú spoločnosť so zameraním na vývoj aplikácií na mieru s tým, že sme sa chceli rýchlo transformovať na produktovú firmu. Zo začiatku to bol veľmi chybný krok. Venovali sme obrovské úsilie na to, aby sme našli produkt, ktorý budeme ďalej rozvíjať. Avšak keď táto idea nepríde z vnútra a z vlastného presvedčenia, ale ako externý impulz, potom to zlyhá.

V podnikaní sa mnohokrát stane, že sa vyberiete zlou cestou

To nie je vôbec zlé. Zlé je, keď tou cestou idete dlho a neuvedomíte si to. Naše produktové šialenstvo trvalo približne 3 mesiace. Neviem či je to dlhá alebo krátka doba. Avšak, ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. Získal som aspoň zaujímavé kontakty na ľudí, ktorých by som bežne ako projektová firma nikdy neoslovil.

Jan Benkovic 1

Ján Benkovič

 

Aj napriek veľkej časovej strate strávenej na hľadaní správneho produktu pre firmu sme mali projektové zákazky, ktoré udržiavali firmu v chode. Pri prvých zákazníkoch sa človek vždy hľadá. Hľadá cenu, hľadá optimálny režim spolupráce a komunikácie, hľadá ako správne reagovať na neopodstatnené požiadavky, atď. Náš prvý zákazník bol skúsený podnikateľ v IT oblasti a aj napriek pár nedorozumeniam počas spolupráce, pri spätnom pohľade tento projekt, ho hodnotím pozitívne.

Ako sa to bežne stáva, raz je človek hore a raz dole, tak aj po ťažkej spolupráci sme dostali veľmi pekný a dlhodobý projekt, ktorý nám vydržal skoro 3/4 roka. Táto spolupráca v menšej, či väčšej miere pretrváva doteraz.

Každá začínajúca firma potrebuje dlhodobý projekt

Preto by sa nemalo váhať, ak sa Vám takáto príležitosť naskytne. Nemusí sa už naskytnúť viackrát. Počas rozhodovania či vstúpiť do projektu by sa mala brať do úvahy hlavne jedna dôležitá vec, a to je, či daný projekt spĺňa smerovanie a filozofiu firmy.

Na všetkom ostatnom sa už dá dohodnúť. Firma by mala vždy ostať konzistentná a mať jasné smerovanie. Všetko ostatné príde samo. Toto smerovanie je dobré si definovať čo najskôr.

V neskorších fázach podnikania takmer isto dôjde k rastu firmy

Budú pribúdať zákazky, budete hľadať nových ľudí a nové priestory. V tomto momente je dôležité, aby ste si našli dobrých a spoľahlivých partnerov, s ktorými môžete na daných zákazkách spolupracovať. V dnešnom svete nie je dôležité, akú máte konkurenciu, ale či dokážete spoľahlivo a načas dodať projekt. Ak chcete rásť, musíte si nájsť aj externé zdroje, teda firmy, ktoré podnikajú v rovnakom obore ako Vy. Robiť všetko svojpomocne je takmer nemožné. Preto majú zmysel aj projektové firmy, akou je tá moja.

Na záver len pár slov. Určite sa oplatí podnikať. Keď budete mať tú príležitosť, tak neváhajte. Človek sa veľa naučí o peniazoch, o tom že niektoré veci fungujú ináč ako si myslel a hlavne sa naučí veľa o sebe samom. Toľko sebareflexie čo musí mať človek pri podnikaní nenájde v žiadnom inom obore. Držím palce, všetkým.

 

Managing Director, 3oSoft s.r.o.

Ján Benkovič

 

 

Odoberajte novinky Biznis klubu na Váš mail

* indicates required

Vyjadri svoj názor

Prepájam podnikateľov, organizujem rôzne stretnutia a vzdelávacie aktivity zamerané na podnikateľov. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami - takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia. Som členom Slovenskej živnostenskej komory (predseda krajskej zložky v Nitre). Mám rád kávu, vo voľnom čase brázdim hory na horskom bicykli.

Zobraziť komentáre

Viac v kategórii Marketing

Najčítanejšie:

Sledujte nás na Facebooku:



Odporúčame



Odporúčame:

Autori článkov pre portál:

Biznisklub.sk ISSN 2585-9250

Marek Štrba – šéfredaktor

Miroslav Gandžala – účtovníctvo

Ing. Michal Kučera – pokladnice, VRP

Ing. Ondrej Mizerák M. Sc. – podnikateľské poradenstvo

JUDr. Martin Bajužík – advokát

Mgr. Andrej Srnka – technické zabezpečenie / GDPR

JUDr. Katarína Kročková – ochrana osobných údajov / GDPR

Ing. Soňa Ondrejková – biznis mentoring a tvorba individuálnych biznis riešení

JUDr. Lenka Katríková – obchodné právo, ochrana osobných údajov, duševné vlastníctvo

JUDr. Zuzana Niederlandová – právo a legislatíva

Ing. Emil BURÁK, PhD. – ekonóm a daňový odborník

Peter Tomčány – účtovníctvo a účtovné poradenstvo

 

Zobraziť všetkých autorov

Na vrch