Spojte sa s nami:

Na čo si dať pozor pri kúpe používanej pokladnice? Týchto 7 rád vám ušetrí peniaze a nervy

Novinky

Na čo si dať pozor pri kúpe používanej pokladnice? Týchto 7 rád vám ušetrí peniaze a nervy

Aj na vás sa vzťahuje povinnosť používať registračnú pokladnicu a nedokážete prekonať nevýhody virtuálnej pokladnice? Ďalšou z možností, ako si splniť svoju zákonnú povinnosť, je kúpiť si používanú elektronickú registračnú pokladnicu (skratka „ERP“). Každoročne na Slovensku zanikne viac ako 9000 firiem a svoj majetok rozpredávajú za zlomok jeho pôvodnej ceny. Týka sa to aj registračných pokladníc. Pri jej kúpe si ale dajte pozor na týchto 7 vecí.

1. Typ pokladnice

V registri servisných organizácií ERP si preverte, či pre daný typ pokladnice, ktorý chcete zakúpiť, nájdete vo svojom okolí príslušný odborný servis. Vyhnite sa kúpe takpovediac „exotických“ pokladníc, ktoré servisuje málo servisov a odborníkov. Servis málo podporovaných pokladníc je zvyčajne drahší. Za malý doplatok môžete mať iný a nový typ pokladnice.

2. Certifikát

Preto, aby vám daňový úrad mohol priradiť daňový kód pokladnice, potrebujete platný certifikát. Platnosť certifikátu je 5 rokov a nový stojí od 12 eur do 60 eur podľa typu pokladnice. Na obrázkoch nižšie si môžete pozrieť, že na bazároch sa stále ponúkajú aj pokladnice, ktoré už nemajú platný certifikát a nový sa už nedá kúpiť. Zavádzajúce je aj to, že majitelia týchto starých pokladníc ich stále môžu používať, len nový podnikateľ ich už neprihlási. Certifikát musí byť totiž platný len v čase prihlasovania pokladnice.

Príklad typov pokladníc predávaných na bazároch, ktoré už neprihlásite:

3. Daňový doklad

Vopred sa informujte, či vám predávajúci ku kúpe vytvorí aj daňový doklad o kúpe alebo aspoň kúpnu zmluvu. Bez daňového dokladu si nemôžete ponížiť daň zo zisku a v prípade, že ste platci DPH, si nemôžete odpočítať ani daň. Kúpa registračnej pokladnice bez dokladu sa teda pre vás stáva drahšia o dane, ktoré budete musieť zaplatiť. Nehovoriac o tom, že pri takejto kúpe nie je žiadna záruka.

4. Stav pokladnice

Skontrolujte si poriadne stav pokladnice. Vek pokladnice nie je smerodajný. Osobne som videl polročnú pokladnicu, za ktorú by som nezaplatil ani dvadsať eur a naopak, stretol som sa aj s 8 ročnou pokladnicou, ktorá vyzerala ako práve vybalená zo škatule.

Zvýšte pozornosť, hlavne, ak bola pokladnica používaná v prevádzke, kde mohla prísť do styku s vodou napr. krčma, kaviareň, predaj rýb a podobne. Ak sa do pokladnice dostala voda – pre 100%-nú funkčnosť bude nutné vymeniť, v tom lepšom prípade, len napájaciu dosku (odhadovaná cena opravy 30 – 60 eur), ale ak voda poškodila základnú dosku – oprava bude stáť približne od 90 do 120 eur.

5. Fiskálna pamäť

Používané fiskálne pokladnice sa zvyčajne predávajú bez fiskálnej pamäte. Pôvodný majiteľ pokladnice má povinnosť svoju fiskálnu pamäť 10 rokov archivovať. Za novú fiskálnu pamäť zaplatíte 48 eur. Teda nezabudnite pripočítať aj túto potrebnú investíciu. (zákon 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice popisuje povinnosti s fiskálnou pamäťou). Vysvetlenie v skratke, čo je fiskálna pamäť  = je to zariadenie na jednorazový a trvalý zápis údajov z dennej uzávierky.

6. Akumulátor

Každá elektronická registračná pokladnicazáložnú batériu s obmedzenou životnosťou. Zvyčajne sa mení raz za 3 až 5 rokov. Cena výmeny je okolo 20 eur. Prenosné pokladnice majú aj hlavný napájací akumulátor. Ak pôvodný majiteľ zapojil pokladnicu trvalo na elektrickú sieť, tak je možné, že hlavný akumulátor postupne degradoval (zničili sa vlastnosti batérie), až jedného dňa nebude možné pokladnicu zapnúť vôbec, aj keď bude práve zapojená v elektrickej sieti. Výmena hlavného akumulátora stojí 24 eur.

7. Záruka

Na použitý tovar zvyčajne nemáte záruku – buďte si toho vedomý. Veľa podnikateľov zabúda, že všetky výhody a zábezpeky, ktoré poskytuje Zákon na ochranu spotrebiteľa č. 250/2007 sa nevzťahujú na podnikateľov. Jediná možnosť, ako sa domôcť svojich práv v prípade, že vás predávajúci oklame, je – obrátiť sa na súd.

Spmenuté ceny náhradných dielov v článku sú uvedené vrátane DPH a vzťahujú sa na pokladnice Euro 50 a Euro 150 podľa cenníka firmy KML. V cene je započítaná aj práca servisného technika.

 

Zobraziť všetky články od Michal Kučera


O autorovi

Michal Kučera – V našej firme KML s.r.o už viac ako 10 rokov navrhujeme pokladničné systémy. Predávame tlačiarne k virtuálnej pokladnici, klasické elektronické registračné pokladnice, ale aj veľké POS systémy.

Záručný a pozáručný servis vybavujeme do 48 hodín. Práca nás baví, napĺňa a hlavne ju robíme s úsmevom. Patríme k najlepším servisom na Slovensku. Ako jedny z mála môžeme používať označenie „Autorizovaný servis“. Kontakt – www.kml.sk

 

 

Odoberajte novinky Biznis klubu na Váš mail

* indicates required

 

Vyjadri svoj názor

Prepájam podnikateľov, organizujem rôzne stretnutia a vzdelávacie aktivity zamerané na podnikateľov. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami - takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia. Som členom Slovenskej živnostenskej komory (predseda krajskej zložky v Nitre). Mám rád kávu, vo voľnom čase brázdim hory na horskom bicykli.

Viac v kategórii Novinky

Najčítanejšie:

Sledujte nás na Facebooku:

Odoberajte novinky Biznis klubu na Váš mail

* indicates required

Odporúčame



Autori článkov pre portál:

Biznisklub.sk ISSN 2585-9250

Marek Štrba – šéfredaktor

Miroslav Gandžala – účtovníctvo

Ing. Michal Kučera – pokladnice, VRP

JUDr. Ondrej Mizerák – právo a legislatíva

JUDr. Martin Bajužík – advokát

Mgr. Andrej Srnka – technické zabezpečenie / GDPR

JUDr. Katarína Kročková – ochrana osobných údajov / GDPR

Ing. Soňa Ondrejková – biznis mentoring a tvorba individuálnych biznis riešení

JUDr. Lenka Katríková – obchodné právo, ochrana osobných údajov, duševné vlastníctvo

JUDr. Zuzana Niederlandová – právo a legislatíva

Ing. Emil BURÁK, PhD. – ekonóm a daňový odborník

Peter Tomčány – účtovníctvo a účtovné poradenstvo

Krátke informácie zo sveta biznisu

Na vrch