Spojte sa s nami:

Soňa Ondrejková: Slobodná firma – ako zarobiť viac vďaka spokojným zamestnancom? Časť 1.

Marketing

Soňa Ondrejková: Slobodná firma – ako zarobiť viac vďaka spokojným zamestnancom? Časť 1.

Podľa celosvetových výskumov až 87 % ľudí nie je vo svojej práci angažovaných. Znamená to, že každé ráno zapnú autopilota, vďaka ktorému spravia len to najnutnejšie. Neradi vstávajú a do práce chodia s nechuťou. Fungujú v akejsi rutine, nepremýšľajú nad tým, čo robia a práca im nedáva žiaden zmysel.

Napriek tomu, že zamestnanci v priemere trávia vo svojej práci 2 000 hodín ročne, firma nedosahuje maximálne možné výsledky. Žiaden maximálny výkon, či najvyššia kvalita a o spokojnom zákazníkovi škoda reči.

Prečo je to tak?

Z firiem sa pomaly, ale isto vytráca ľudskosť. Ľudskosť, ktorá je pre slobodnú firmu nesmierne dôležitá.

Prečo z vlastnej firmy spraviť slobodnú firmu?

Mať firmu, v ktorej ľudia pracujú preto, lebo chcú a nie preto, že musia, je veľká výzva. Nie všetky slovenské firmy majú na to dostatočnú guráž.

Predstavte si, že vaša firma je futbalový tím. Máte 11 hráčov a 9-tim z nich vôbec nezáleží na tom, ako dopadne zápas a celá sezóna. Či vyhrajú a zaradia sa k futbalovej špičke alebo k večne porazeným.

Čo na to povedia ich fanúšikovia? Bude ich takýto futbal baviť?

Asi nie. S firmou je to rovnaké, len namiesto fanúšikov máte zákazníkov (časom môžu byť aj fanúšikmi) a z futbalistov sú zamestnanci firmy.

Čím sa slobodná firma líši od ostatných?

Myšlienka slobodnej firmy nie je nová. Medzi prvými ju začal šíriť a vo svojej firme aj používať Ricardo Semler. V polovici júna som bola na konferencii HR LEADERS 2018, kde jeden z jeho spolupracovníkov Ian Borges hovoril o princípoch, ktoré pomáhajú zaviesť slobodu v práci nielen v malých, ale aj väčších firmách.

Slobodnú firmu mám spojenú s ľudskosťou. Je veľmi dôležité, akým spôsobom zamestnávateľ so svojimi zamestnancami pracuje, ako ich hodnotí, ako sa k nim správa, a aké pracovné prostredie vytvára. Princípy slobodnej firmy vychádzajú zo základných ľudských potrieb:

  • Správajte sa k ľuďom ako k dospelým

Nezaobchádzajte s dospelými ako s deťmi,  lebo sa tak potom budú správať.

Predstavte si, že by sa zamestnanci vo vašej firme správali ako dospelí. Prevzali by na seba zodpovednosť a nemuseli by ste ich kontrolovať. Do práce by chodili s radosťou, pretože ich baví a dáva im zmysel, nie preto, že im niekto kontroluje dochádzku a neskôr aj počet prestávok na fajčenie.

Dajte ľuďom priestor, aby sa manažovali sami. Nech sa sami rozhodnú, aké dostupné možnosti zvolia, aký výkon podajú, ako dosiahnú želané výsledky. Žiadna kontrolná rodičovská ruka. Zodpovednosť je vyslovene na nich.

  • Budujte si vzťahy založené na dôvere

Predstavte si partnerský vzťah, v ktorom partneri majú tajnosti. Je možné, aby v takom vzťahu bola vybudovaná dôvera? Veľmi ťažko. Transparentnosť je pre budovanie dôvery nevyhnutná, či už ide o vzťah dvoch ľudí, firmy a zamestnanca alebo dvoch organizácií.

Navyše ľudia sú sociálne bytosti a majú potrebu niekam patriť. Vždy si budú vytvárať vzťahy, či už osobné alebo pracovné. A bez dôvery to nejde. Preto ďalšou zásadou pre budovanie slobodnej firmy je transparentnosť.

Vo firme so zamestnancami hovorte o všetkom. Jedine tak si získate ich dôveru.

Ukážte im finančné výsledky, aj keď nie každý má finančné vzdelanie a informáciám rozumie. Nájdite spôsob, aby tomu všetci porozumeli. Diskutujte, vysvetľujte, interpretujte, napríklad aj pomocou animovaných obrázkov, ako to spravil Ricardo Semler vo svojej firme.

Venujte sa aj platom. Neberte túto tému ako tabu. Predstavte si, že si zamestnanci platy nastavujú a odsúhlasia sami. Ukážte im, že výška platov nie je stanovená z brucha. Vychádza z dosiahnutých výsledkov ľudí, ktorí naplnili očakávania firmy za čo ich spoločnosť adekvátne ohodnotí.

Zhrnutie:

Ako som už spomínala, slobodnú firmu mám spojenú s ľudskosťou v práci. Aj vy môžete vlastnú firmu premeniť na firmu slobody, v ktorej ľudia pracujú s radosťou a dosahujú maximálne možný výsledok s ľahkosťou. Stačí, ak budete mať na pamäti tieto princípy:

  • Správajte sa k ľuďom ako k dospelým.
  • Budujte si vzťahy založené na dôvere.
  • Preneste rozhodovacie právomoci do rúk ľudí.
  • A myslite na to, že v slobodnej firme neexistuje štandardná hierarchia riadenia ľudí.

 

Článok na pokračovanie ….

 

Jednotlivé princípy slobodnej firmy zavádzajte postupne a citlivo, keďže ide o veľké zmeny.

Ak máte dostatok guráže a túžite po slobodnej firme, s radosťou vám s tým pomôžem. Dohodnite si so mnou stretnutie. Prvá konzultácia v rozsahu 1 hodiny je zdarma.

 

Zobraziť všetky články od Soňa Ondrejková


O autorovi

Ing. Soňa Ondrejková má rozsiahle manažérske, projektové, exekutívne a operatívne skúsenosti. Svoje pracovné skúsenosti a zručnosti získala vo francúzskom výrobnom závode a v americkej IT korporácií.

V poslednej pozícií tri roky riadila tím 170 konzultantov, projektových manažérov a vývojárov. Ako manažérka „delivery“ centra mala veľkú finančnú, operatívnu a riadiacu zodpovednosť za organizáciu, ktorá dodávala komplexné aplikačné služby pre viac ako 35 zákazníkov po celom svete vo viac ako štyroch jazykoch, často v režime 24×7.

Začiatkom roku 2016 založila RozhybBiznis.sk a jej hlavnou činnosťou je biznis mentoring a tvorba individuálnych biznis riešení pre dlhodobo udržateľný a stabilný biznis malých a stredných firiem. Učí majiteľov firiem ako odhaliť a odstrániť slabé a kritické miesta vo firme,prečo a ako mapovať biznis procesy, ako firemná kultúra ovplyvňuje fungovanie firmy, ako rozdeliť kompetencie, aké kľúčové ukazovatele výkonnosti merať a ako sa podľa nich rozhodovať, čím posilniť stabilitu firmy, ako vytvoriť súlad medzi prioritami a trávenímpracovného času a ako efektívne využívať svoje zdroje (financie, čas, ľudské zdroje, informácie, materiál).

Podľa „Gallup Strength Finder“ testu má Soňa týchto 5 top silných stránok:

1. Rozvážnosť 2. Harmónia 3. Disciplína 4. Zodpovednosť 5. Konzistentnosť

 

 

 

Odoberajte novinky Biznis klubu na Váš mail

* indicates required

 

Vyjadri svoj názor

Prepájam podnikateľov, organizujem rôzne stretnutia a vzdelávacie aktivity zamerané na podnikateľov. Rád diskutujem na témy o podnikaní a usmerňujem správnymi otázkami - takto spoločne hľadáme odpovede a riešenia. Som členom Slovenskej živnostenskej komory (predseda krajskej zložky v Nitre). Mám rád kávu, vo voľnom čase brázdim hory na horskom bicykli.

Viac v kategórii Marketing

Najčítanejšie:

Sledujte nás na Facebooku:



Odporúčame



Odporúčame:

Autori článkov pre portál:

Biznisklub.sk ISSN 2585-9250

Marek Štrba – šéfredaktor

Miroslav Gandžala – účtovníctvo

Ing. Michal Kučera – pokladnice, VRP

Ing. Ondrej Mizerák M. Sc. – podnikateľské poradenstvo

JUDr. Martin Bajužík – advokát

Mgr. Andrej Srnka – technické zabezpečenie / GDPR

JUDr. Katarína Kročková – ochrana osobných údajov / GDPR

Ing. Soňa Ondrejková – biznis mentoring a tvorba individuálnych biznis riešení

JUDr. Lenka Katríková – obchodné právo, ochrana osobných údajov, duševné vlastníctvo

JUDr. Zuzana Niederlandová – právo a legislatíva

Ing. Emil BURÁK, PhD. – ekonóm a daňový odborník

Peter Tomčány – účtovníctvo a účtovné poradenstvo

 

Zobraziť všetkých autorov

Na vrch