DPF (Diesel Particulate Filter, čiže filter pevných častíc) je neoddeliteľnou súčasťou všetkých novších áut s dieselovými motormi. Vodiči, ktorí na takýchto autách jazdia, tak majú naviac jednu „povinnosť“ v podobe starostlivosti o tento filter.
Regenerácia DPF
Nejde však o nič strašné. Každé auto vybavené filtrom pevných častí má aj funkciu jeho regenerácie, ktorá sa spúšťa vždy, keď sa DPF zanesie. O tom, že je potrebné túto regeneráciu vykonať, vás informuje riadiaca jednotka vášho automobilu.
Ako teda regeneráciu filtra pevných častíc spustiť? Keď riadiaca jednotka auta vyhodnotí, že je regenerácia potrebná, od vás ako vodiča sa vyžaduje zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach so zaradeným vyšším prevodovým stupňom.
Riadiaca jednotka počas takejto jazdy upraví chod motora tak, že teplota výfukových plynov sa zvýši na viac ako 600 stupňov. To má za následok vypálenie čiastočiek sadzí, ktoré sa vo filtri pevných častí pri jazdení zachytili.
Repas DPF
Môže sa však stať, že proces regenerácie opakovane neabsolvujete, napr. kvôli tomu, že vám to nedovolí situácia v premávke. To však môže mať za následok úplné zanesenie filtra. Pri jazde so zaneseným DPF môžete pociťovať zhoršenie výkonnosti vozidla a v extrémnom prípade to môže viesť až k poškodeniu motora.
V takomto prípade je preto potrebné navštíviť servis, v ktorom vám DPF vyčistia. Pozor však na metódu, ktorú daný servis používa. Existuje ich niekoľko a mnohé nie sú práve vhodné. A už vôbec to nenechávajte na rôznych domácich „kutilov“, ktorí sú schopní zobrať aku píly, DPF rozrezať a potom vypaľovať.
Najlepšou metódou repasu DPF je použitie certifikovaného zariadenia, ktoré sa na DPF napojí a vytvorí s ním uzavretý okruh. Čistenie funguje na báze špeciálnej kvapaliny a dokáže DPF zbaviť aj inak neodstrániteľných častíc. Zároveň je pri tejto metóde možné vykonať kontrolu protitlakom, ktorá vám ukáže kvalitu čistiaceho procesu.
Zdroj obrázka:
Autor: Konstantin Savusia / Stock.adobe.com