Súčasné autá majú v sebe oveľa viac technológií a elektroniky, ako ich predchodcovia. Mohli by sme debatovať o tom, či je to dobré, alebo nie, ale zrejme by sme sa nikam nedostali, keďže platí, že sto vodičov, sto názorov.
Riadiaca jednotka motora je ako procesor
Moderné autá môžeme pokojne nazvať počítačmi na kolesách. Podobne, ako môže problémy s počítačom spôsobiť softvér a nie hardvér, môže to tak analogicky byť aj v aute. Niečo nie je v poriadku s motorom? Kľudne môže byť chyba v softvéri riadiacej jednotky motora.
Práve riadiaca jednotka motora, označovaná aj skratkou ECU (Engine Control Unit), je to, čo riadi jednotlivé funkcie motora v aute, napr. vstrekovanie, zapaľovanie, reguláciu otáčok a plniaceho tlaku, lambda regulácia, či kontrolu emisií. A to sú len niektoré z činností, ktoré má riadiaca jednotka „pod palcom“.
Na to, aby mohla riadiaca jednotka vykonávať svoju funkciu, musí v reálnom čase spracúvať a vyhodnocovať množstvo signálov z motora. A zas tu môžeme nájsť analógiu s počítačmi a konkrétne s procesorom.
Chiptuning je ako pretaktovanie
To, ako je nastavený softvér v riadiacej jednotke, má tým pádom zásadný vplyv na chod motora. A podobne, ako môžete v aute vymeniť gumené rohože, môžete upraviť aj softvér v riadiacej jednotke. Samozrejme, je to podstatne zložitejšie, ale auto je možné upraviť aj takýmto spôsobom.
Úprava parametrov v softvéri riadiacej jednotky motora sa nazýva chiptuning. Na čo slúži? Vďaka profesionálnemu chiptuningu je možné napr. zvýšiť výkon auta. Áno, len úpravou parametrov v softvéri riadiacej jednotky motora. Aj vám to pripomína pretaktovanie počítača?
Ako je však možné zvýšiť výkon auta bez toho, aby ste v ňom niečo fyzicky menili? Ide o to, že žiadne auto v sériovom nastavení nevyužíva možnosti svojho motora naplno. Riadiaca jednotka je nastavená s pomerne veľkou rezervou. Automobilky totiž musia pri vývoji robiť veľké množstvo kompromisov. Musia zohľadňovať napr. rozdiely v kvalite paliva v rôznych krajinách, či poistné trendy a ďalšie faktory. A práve vďaka chiptuningu je možné naplno „odomknúť“ potenciál motora.
Zdroj obrázka:
Autor: Kzenon / Stock.adobe.com