sobota, 17 mája, 2025
HomeLifestylePokiaľ nevyriešime praktické problémy elektromobilov, potrebujeme čo najčistejšie spaľováky. Napríklad aj vďaka...

Pokiaľ nevyriešime praktické problémy elektromobilov, potrebujeme čo najčistejšie spaľováky. Napríklad aj vďaka filtru pevných častíc

Elektromobily sľubujú mestá bez emisií z výfukových plynov. Áno aj výroba elektromobilu (rovnako, ako čohokoľvek) vyprodukuje nejaké emisie, avšak tieto emisie nie sú vypúšťané tam, kde elektromobily jazdia a žijú ľudia.

Nie úplne nová technológia, s ktorou však stále veľa ľudí nemá skúsenosť

Elektromobily však zatiaľ narážajú na viacero praktických problémov, najmä v súvislosti s ich nabíjaním. Aj preto sa zatiaľ s účinnými elektromotormi stretávame viac priemyselných halách ako na cestách. A preto treba oceniť každú technológiu, ktorá robí aj spaľovacie motory o niečo čistejšími.

Takouto technológiou je aj filter pevných častíc (DPF) v automobiloch s dieselovými motormi. Iste, nejde o úplne novú technológiu, plošne sa filtre pevných častíc montujú do dieselov už viac ako 10 rokov, ale stále sa nájde veľa ľudí, ktorí síce majú auto s dieselovým motorom, ale staršie a tak ešte nemajú s filtrom pevných častíc skúsenosť. (Nielen) pre tých si stručne opíšeme jeho fungovanie.

Fungovanie filtra pevných častíc

DPF je mechanický filter s filtračnou vložkou v tvare včelieho plástu. Je súčasťou výfukového systému a jeho úlohou je zachytávať pevné častice výfukových plynov. Princíp je tak jednoduchý, ale efektívny, keďže bežne fungujú filtre pevných častíc s účinnosťou viac ako 80 %!

Je pochopiteľné, že jazdou sa DPF postupne zanáša. Preto autá, ktoré sú ním vybavené, disponujú aj funkciou regenerácie DPF. Tú spúšťa riadiaca jednotka automaticky, keď to stav filtra pevných častíc vyžaduje.

Regenerácia DPF funguje tak, že riadiaca jednotka upraví chod motora, aby sa zvýšila teplota výfukových plynov na zhruba 650 °C. Vďaka tomu výfukové plyny častice zachytené vo filtri vypália. I keď úplne automatizované to nie je. Aby regenerácia filtra pevných častíc prebehla v celom rozsahu, od vodiča je vtedy potrebná zhruba 15 minútová plynulá jazda v stredných otáčkach.

Zdroj obrázka: pippocarlo / freepik.com

Pridajte komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here