sobota, 20 júla, 2024
HomeInvestície a financieAko optimalizovať firemný cashflow?

Ako optimalizovať firemný cashflow?

Peňažný tok, ktorý sa v biznise bežne označuje anglickým slovom cashflow, je niečo, čo by mal každý majiteľ spoločnosti chápať, ak chce, aby bola jeho firma finančne úspešná. Samozrejme, mal by byť kladný a teda prílev peňažných prostriedkov do firmy by mal prevyšovať ich odlev.

Cieľom každej spoločnosti je dlhodobý kladný cashflow

Keď má spoločnosť kladný cashflow, je v zdravej finančnej situácii, ktorá umožňuje nadobudnuté príjmy reinvestovať do podniku, či použiť na splatenie prípadných dlhov, alebo na budovanie finančnej rezervy. Spoločnosť tak môže plynulo fungovať a aj sa rozvíjať.

Nie každá spoločnosť je však v takomto priaznivom stave. V prípade potreby optimalizovať firemný cashflow je však možné využiť viacero stratégií, či ich kombinácií. Poďme sa stručne pozrieť na tie najčastejšie.

Stratégie na optimalizáciu cashflow

Na strane príjmov je dobré snažiť sa najmä zefektívniť pohľadávky. Rýchle platby od zákazníkov zvýšia prílev hotovosti. Veď práve to sú financie, z ktorých spoločnosť funguje. A čím rýchlejšie do spoločnosti tieto financie „pritekajú“, tým je to pre firemný cashflow lepšie.

Cesta k optimalizácii firemného cashflow však nevedie len cez príjmy, ale aj cez výdavky. Tie je potrebné kontrolovať a dbať na všetky náklady, aby sa minimalizoval odlev hotovosti z firemného rozpočtu. Aj pri „povinných“ výdavkoch, akými sú napríklad nové pneumatiky na vysokozdvižný vozík, je možné nájsť riešenia, ako ich znížiť.

V prípade, že spoločnosť obchoduje s tovarom, je dobré si v rámci optimalizácie cashflow „posvietiť“ aj na zásoby. Nie je totiž dobré mať na sklade priveľké zásoby (aj keď by sa eventuálne rozpredali). Treba nájsť optimálnu úroveň zásob, aby sa zabránilo viazaniu hotovosti v nadbytočnom tovare na sklade. Podobne je dobré postupovať aj pri spotrebnom materiáli, ktorý sa využíva v rámci spoločnosti ako napríklad alternatívne tonery do laserových tlačiarní.

V neposlednom rade nie je na škodu ani vyjednávanie s dodávateľmi o priaznivejších platobných podmienkach. Čim budú nastavené výhodnejšie, tým bude mať spoločnosť širšie možnosti efektívneho riadenia odlivu hotovosti.

Zdroj obrázka:

Autor: jirsak / Stock.adobe.com

Pridajte komentár

Please enter your comment!
Please enter your name here