Vítame vás pri novom článku, v ktorom sa dozviete čo znamenajú rôzne skratky manažérskych pozícií. Tieto skratky sú prevzaté zo zahraničia a mohli ste sa s nimi už stretnúť, v rámci toho či pracujete v oblasti, kde sa vyskytujú. Chceli by ste v budúcnosti sa dostať na tieto pozície? Čo je pre tieto pozície dôležité a aké procesy musíte mať pokryté, aby ste na nich udržali? Čítajte ďalej a dozviete sa viac, pre váš kariérny rozvoj. V rámci pracovných prostredia je veľké množstvo skratiek manažérskych pozícii, v závislosti od zamerania podniku a jeho stratégii. My v článku sa bližšie pozrieme na 6 najznámejších, pričom všetky tieto pozície vyžadujú určitý stupeň charizmy.
CEO – Chief Executive Officer
Na Slovensku CEO môže znamenať pozície ako sú napr: generálny riaditeľ, výkonný riaditeľ alebo predseda predstavenstva, ak ide o akciovú spoločnosť. Nosič povinností, vízie firmy, hlavný rozhodovateľ, to je v skratke pozícia CEO, ale tento titul zahŕňa oveľa viac ako len tieto aspekty. CEO (Chief Executive Officer) je vlastne motorom firmy, tá osobnosť, ktorá udáva smer a preberá zodpovednosť za výsledky. CEO môže byť iba niekto, kto vedie aktívne spoločnosť a má vlastných zamestnancov.
Pozícia CEO je viac ako len titul, je to poslanie, ktoré vyžaduje nielen schopnosti a skúsenosti, ale aj vášeň a odhodlanie. Je to človek, ktorý je ochotný prevziať zodpovednosť za vedenie firmy a viesť ju k úspechu v neistom a dynamickom podnikateľskom prostredí. CEO musí byť ochotný robiť odvážne aj nepopulárne rozhodnutia a zabezpečiť efektívnosť podnikových procesov. Je to náročná pozícia, no čím viac šikovných ľudí ma okolo seba CEO, tak o to jednoduchšia môže byť táto pozícia.
CFO – Chief Financial Officer
Túto pozíciu po slovenský môžeme poznať ako finančný riaditeľ, ktorý je zodpovedný za financie spoločnosti a finančné stratégie. V niektorých spoločnostiach môže byť CFO zodpovedný aj za prevádzku spoločnosti. CFO je teda kľúčovou postavou, ktorá nie len riadi finančné aspekty spoločnosti, ale aj prispieva k tvorbe stratégie a rastu. Ich schopnosť efektívne riadiť finančné zdroje a minimalizovať riziká je neoceniteľná pre úspech a stabilitu spoločnosti. Sú zodpovední za finančnú analýzu a prognózy, ktoré umožňujú vedeniu spoločnosti robiť informované rozhodnutia o investíciách, rozvoji a raste. Účelom podniku v rámci finančnej oblasti je primárne generovať zisku, ktorý sa da získať len ak príjmy sú väčšie ako výdavky.
CMO – Chief Marketing Officer
Chief Marketing Officer (CMO), alebo generálny riaditeľ pre marketing, je vysoko postaveným vedúcim pracovníkom v oblasti marketingu v podniku. Ich úloha a zodpovednosti sa často líšia v závislosti od veľkosti a typu konkrétneho podniku. Vzhľadom na rýchlo sa meniacu povahu marketingu je CMO dynamickým lídrom, ktorý musí byť schopný prispôsobiť sa novým trendom a technológiám a viesť svoj tím k úspechu v konkurenčnom prostredí.
CMO spolupracuje s ďalšími oddeleniami vo firme, ako je predaj, vývoj produktov, obchodný vývoj a ďalšie, aby zaistil, že marketingové aktivity budú dobre integrované a podporovať celkové ciele spoločnosti. Sú zodpovední za vytváranie a udržiavanie jedinečnej identity značky, ktorá zaujme a osloví zákazníkov. Táto pozícia vyžaduje široký nadhľad a znalosť aktuálnych marketingových poznatkov na profesionálnej úrovní.
CSO – Chief Sales Officer
CSO alebo po slovenský riaditeľ pre predaj, obchodný riaditeľ je kľúčovou postavou v oblasti predaja a obchodného rozvoja spoločnosti. Ich schopnosť viesť a riadiť predajný tím, vyvíjať a implementovať stratégie predaja a budovať dlhodobé vzťahy so zákazníkmi je neoceniteľná pre úspech a rast spoločnosti. CSO riadi a koordinuje všetky predajné aktivity spoločnosti, vrátane vyjednávania s klientmi, tvorby ponúk, uzatvárania obchodov a spravovania vzťahov so zákazníkmi. Je to pozícia v ktorej sú primárne obchodné výsledky. V rámci pozície by sa mal obchodný riaditeľ snažiť najviac získavať kvalitných a šikovných obchodných zástupcov. Kľúčový je produkt, ktorý predávajú a jeho momentálny stav, pre zistenie je vhodne použiť BCG Maticu.
CIO – Chief Information Officer
Skrátka CIO znamená riaditeľ IT, mala by byť použitá len vtedy, ak je CIO aj súčasťou top managementu spoločnosti. CIO je kľúčovou postavou v oblasti informačných technológií a digitálnej transformácie spoločnosti. Žijeme v dobe, v ktorej sa dostávajú do popredia tzv. big data, čo znamená spracovanie veľkého objemu dát prostredníctvom databázy, internet of things alebo rôzne formy umelej inteligencie. CIO musí mať aktuálny prehľad o IT, musí vedieť ako môže prostredníctvom IT vyriešiť problémy podnikov alebo externých partnerov. CIO musia mať schopnosti vytvárať a riadiť stratégie IT (Informačné technológie), zabezpečiť bezpečnosť a ochranu dát, a podporovať inovácie a digitalizáciu v podniku. Chcete sa dozvedieť viac o IT pojmoch, pozrite si IT slovník.
CTO – Chief Technology Officer
Výrobný a technický riaditelia môžu mať titul CTO. S touto pozíciu sa môžete hlavne stretnúť vo výrobnom a priemyselnom odvetví. CTO riadi a koordinuje všetky technologické projekty spoločnosti, taktiež vytvárajú a vedú stratégiu inovácií a vývoja technológií pre spoločnosť. Táto stratégia inovácií zahŕňa identifikáciu nových technologických trendov a príležitostí, výskum a vývoj nových produktov, služieb a implementáciu nových technologických riešení. Pozícia CTO vyžadujú pokročilé poznanie aktuálneho stavu v rámci technológii a širokú škálu špecifických postupov a techník, pre riešenie problémov.
V rámci pracovnej oblasti existujú veľa skratiek titulov vrcholových manažérskych pozícií, v závislosti od činnosti, veľkosti a organizačnej štruktúry podniku. V článku sme si zhrnuli 6 základných, s ktorými ste sa už mohli stretnúť. Sú to náročné pozície, ktoré vyžadujú rozsiahly nadhľad, znalosť podnikových procesov, vysokú úroveň zodpovednosti a zvládania stresu. Dôležité pre tieto pozície sú aj schopnosti riešenia náročných problémov a prinášania optimálnych riešení. Ak sa chcete dozvedieť o ďalších, tak odporúčame kariérneho poradcu Indeed.
Sme radi, že ste si prečítali tento článok, môže zároveň slúžiť aj ako zdroj inšpirácie cieľov pre vašu kariéru. Identifikované pozície si vyžadujú rozsiahle skúsenosti a znalosti v oblasti a býva to beh na dlhú trať ich získať. Sledujte nás pravidelné a v budúcnosti sa môžete dočkať informácii, ktoré vám pomôžu získať vaše vysnívané pracovné pozície alebo hodnotné know how, ktoré vám môže ušetriť stovky hodín vášho času.