Vedeli ste, že zákazníci sa najčastejšie rozhodujú na základe emócii a pocitov, ktoré v nich vyvolá farba. Psychológia farieb môže zohrať kľúčovú úlohu pri nákupnom správaní spotrebiteľov. V nasledujúcom článku sa zameriame na konkrétne farby a ich pôsobenie na ľudskú psychiku. Pri správnom rozhodnutí o firemnej farby môžete získať viac objednávok, spotrebitelia si môžu vašu značku lepšie zapamätať. Ak sa chcete viac dozvedieť o psychológie farieb, tak ste na správnom mieste.
Na základe niektorých výskumov bolo zistené, že až 93 % spotrebiteľov ovplyvňuje vizuálny podnet. 80% spotrebiteľov si značku zapamätá na základe farby. V rámci rozhodovania je pre 80 % spotrebiteľov kľúčová farba. Pri nespokojnosti so zvolenou farbou sa až 52% spotrebiteľov nevráti naspäť do e-shopu. Tento pomer je znázornený aj na nasledujúcom grafe.
Delenie farieb
V rámci všeobecného delenia farby rozdeľujeme na teplé a studené. Teplé farby sú červená, žltá a oranžová. Do studených farieb môžeme zaradiť zelenú, modrú a fialovú. Poznáme aj neutrálne farby, kde sú: čierna, biela alebo šedá. Význam jednotlivých farieb a ich pôsobenie na zákazníkov, si viac rozoberieme v nasledujúcich bodoch.
TIP: Štýl obliekania Smart Casual Dress code veľmi súvisí so správnou voľbou farieb. Viac v článku.
Červená
Táto farba vyvoláva energiu, akciu, vzrušenie, vášeň a silu. Často je využívaná v potravinárskom priemysle a to na základe toho, že vie vyvolať chuť do jedla, zaujať a získať pozornosť ľudí. Na druhú stranu vyvoláva pocit nebezpečia a môže pôsobiť znepokojivo až agresívne pri jej väčšom objeme.
Žltá
Farba slnka, ktorá vyžaruje optimismus, šťastia, pozitivity, radosť a uvoľnenie. Na druhú stranu jej väčší objem môže vyvolávať pocit varovania a potenciálneho podvodu. S touto farbou treba byť opatrný, všetkého veľa škodí.
Oranžová
Farba jesene. Jej pôsobenie vyvoláva pocity kreativity, dobrodružstvá, nadšenia, šťastia, radosti , energie, úspechu a motivácie. Často vie zaujať deti a prispieť k ich rozhodnutiu o nákupe, na základe toho ju často používajú shopy s detským sortimentom.
Modrá
Farba, ktorá súvisí s morom a oblohou. Vyvoláva pocity harmónie, pokoju, mieru, dôveryhodnosť a stabilita. Často je spojená s kvalitou, spoľahlivosťou a bezpečím a na základe toho často býva používaná pri biznise.
V rámci biznisu je dôležite ovládať reč tela. Neverbálnej komunikácii môže pomôcť zvolený váš štýl farby v rámci oblečenia alebo pomôcok.
Fialová
Často nazývaná ako kráľovská farba a to na základe jej nedostatku v minulosti. Je to farba moci, kreativity, tajomnosti, múdrosti, luxusu, odvahy alebo elegancie. Jej prílišne použitie môže vyvolať negatívne pocity ako aroganciu alebo frustráciu. Je ideálna, ak chcete ukázať svoju nezávislosť.
Zelená
Farba, ktorá je výrazne prepojená s prírodou a peniazmi. Zelená evokuje rast, zdravie , pokoj, harmóniu, nádej, bezpečie a mier. Je ideálna pre oblasti ako je fitness a zdravotníctvo.
Ružová
Veľmi výrazná farba, často využívaná pri dievčenských hračkách. Ružová vyvoláva pocity: ženskosti, hravosti, lásky, šťastia, náklonnosti. V rámci predaja zvyšuje chuť na sladké. Ružová farba je primárne vhodná pre ženské pohlavie.
Biela
Predstavuje jednoduchosť, nevinnosť, dobrotu, pokoru a čistotu. Biela je skvelá farba pre získanie nových inšpirujúcich nápadov a nové začiatky.
Čierna
Predstavuje silu, autoritu, eleganciu, silu, sofistikovanosť, luxus, dôveryhodnosť alebo tajomstvo. Na druhú stranu evokuje zlosť alebo smútok. Spolu s bielou, vie vytvoriť kontrast, prostredníctvom ktorého viete zaujať a získať pozornosť.
Šedá
Vyvoláva pocity neutrality, pokory, serióznosti, vznešenosti, konzervativnosti a rovnováhy. Najviac ju využíva Apple, pri predaji svojich produktov. Jej hlavnou výhodou je neutralita, nikoho neodradí.
Hnedá
Farba prírody, ktorá prináša pocit dôvery, bezpečnosti, prirodzenosti, jednotnosti , spoľahlivosti. Ak chcete pôsobiť veľmi seriózne a vážne, tak hnedá je ideálna farba. Všestrannosť v rámci kombinácie s ostatnými farbami je veľkou výhodou. Povzbudzuje túžbu po majetku, čo je ideálne pre predaj širokého sortimentu produktov.
Aj pri téme Reč tela a zvádzanie môžete veľa vyčítať s farieb, ktoré druhá osoba uprednostňuje alebo sa podľa nich oblieka.
Psychológia farieb kniha
Ak sa chcete o problematike psychológii farieb dozvedieť viac, určite odporúčame knihu Čo je to farba? Od Andreja Démutha. V rámci knihy sa dozviete aký bol vývoj vnímania farieb v rámci historických súvislostí. Autor v knihe píše, že farby patria medzi základné vnemy ľudského vnímania a môžeme ich vidieť všade naokolo.
Psychológia farieb test
Ak chcete odhaliť aká ste osoba, tak si vyberte jednu z troch kombinácii farieb a na základe toho zistite, aké vlastnosti vás charakterizujú. Je to jednoduchý test, nenahrádza dlhšie psychologické testy. Účelom testu je vám poskytnúť základne informácie a súvislosti, ktoré sa vás môžu týkať.
1.Možnosť– Ste spoločenská osoba a nebojíte sa byť sami sebou. Nerobí vám problém zdieľať a rozprávať všetko o sebe s kýmkoľvek a ľudia si to vážia.
2.Možnosť– Pozitívna energia z vás srší. Snažíte sa vždy urobiť dobrý dojem a priťahujete ľudí na základe charizmy, zábavy a priamosti.
3.Možnosť– Riadite sa heslom „nič ma nezastaví“, máte mimoriadnu vytrvalosť, schopnosť bojovať, ciele sú pre vás dôležite. Celkovo milujete dobrodružstvo, radi skúšate nové veci a ste odvážna osoba.
Záver
Tak veríme, že poznatky využijete pri marketingovom plánovaní a lepšom oslovení súčasného alebo nového segmentu zákazníkov. Zvoliť iné farby ako ma konkurencia, predstavuje ideálne riešenie, tak aby ste sa vedeli lepšie odlíšiť v mysli zákazníkov. Pracujte s informáciami, ktoré ste sa dozvedeli a predajnosť, ziskovosť sa zvýši.
Pre úspech pri začiatku podnikania je správne uvažovať aj nad farbami produktov, loga a firemnej identity.
[…] môže mať výrazný vplyv na produktivitu zamestnancov. Veľkú úlohu môžu hrať aj zvolené farby pre produktivitu […]
[…] Využijte psychológiu farieb vo svoj prospech, farby majú vplyv aj na […]